*του Τάκη Αλεξανδράκη 

Οι άνθρωποι με πρόβλημα όρασης περιμέναμε πως και πως την έναρξη λειτουργίας των διαδικτυακών υπηρεσιών τηλεματικής του ΟΑΣΑ, των βαφτιζόμενων ως «έξυπνες στάσεις», αλλά προσωπικά και ίσως πολλοί ακόμη μαζί με εμένα απογοητευτήκαμε γιατί το σύστημα δεν λειτουργεί όπως είχε διακηρυχθεί. Είχαμε πιστέψει πως με αυτό το έργο που χρηματοδοτήθηκε με περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ θα λύνονταν πολλά από τα προβλήματα της καθημερινότητας μας, μιας και θα είχαμε συνεχή ενημέρωση για την ακριβή θέση των οχημάτων, την πορεία τους, για την άφιξή τους στη στάση επιβίβασης, με αποστολή ειδοποίησης μια στάση πριν τον προορισμό μας η οποία επαναλαμβανόταν εντονότερη μόλις το όχημα έφτανε ακριβώς στη στάση αποβίβασης και άλλα πολλά «μαγικά» που θα έκαναν τη ζωή μας ευκολότερη. Και όλα αυτά βέβαια με υιοθέτηση των τεχνικών προδιαγραφών ηλεκτρονικής προσβασιμότητας που επιβάλλονται από το χρηματοδοτούμενο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.

Η διάθεση αυτού του είδους της πληροφορίας και με τον τεχνικά σωστό τρόπο, δεν είναι πολυτέλεια. Διευκολύνει σημαντικά την μετακίνηση όλων των πολιτών, και εν προκειμένω των ανθρώπων με πρόβλημα όρασης, όπως εγώ. Είναι επιπρόσθετα και ένα μέτρο που προάγει την ασφάλεια μας, γιατί μας δίνει την ευκαιρία να πάμε στη στάση επιβίβασης μόλις πριν την άφιξη του οχήματος της επιλογής μας, αποφεύγοντας με αυτόν τον τρόπο τους κινδύνους, οι οποίοι αυξάνονται όταν το «υποψήφιο θύμα» είναι ένας άνθρωπος με πρόβλημα όρασης.

Μετά λοιπόν την διαφήμιση αυτού του έργου, ερχόμαστε αντιμέτωποι με την ποιότητα του τελικού αποτελέσματος που δεν μπορεί να κρυφτεί πίσω από προπαγανδιστικά φυλλάδια και πολιτικές εξαγγελίες. Μάλιστα, και οι άλλες διαθέσιμες εφαρμογές οι οποίες διαλειτουργούν με τα δεδομένα που παρέχει ο ΟΑΣΑ κληρονομούν τα ίδια τεχνικά προβλήματα, ορισμένα εκ των οποίων ανάγονται στη σφαίρα της εικονικής πραγματικότητας. Είμαι μάρτυρας του πλέον παράδοξου από αυτά. Παρακολουθούσα με την χρήση της εφαρμογής, την πορεία του οχήματος που επιθυμούσα να επιβιβαστώ, από την αφετηρία έως και την ώρα που θα έφτανε στη στάση που το ανέμενα. Το αναζήτησα την ώρα που το ηλεκτρονικό σύστημα του ΟΑΣΑ με ενημέρωσε πως έφτασε στη στάση που βρισκόμουν αλλά δεν το εντόπισα. Σκέφτηκα λοιπόν πως είχε σταθεί λίγο πριν τη στάση ή λίγο πιο μετά και το έχασα γιατί δεν αντιλήφθηκα την άφιξη του. Αμέσως συνειδητοποίησα πως όλοι όσοι βρίσκονταν στην ίδια στάση δίπλα μου, ήταν απορημένοι όπως κι εγώ, αναζητώντας το «αόρατο» όχημα στο οποίο κανείς δεν επιβιβάστηκε γιατί ποτέ δεν πέρασε, όμως το σύστημα τηλεματικής του ΟΑΣΑ έδειχνε πως υπήρχε και …πράγματι πέρασε από μπροστά μας μερικά δευτερόλεπτα πριν και τώρα κατευθυνόταν στην επόμενη στάση!

Η ιστορία δεν τελειώνει εδώ. Μάλλον μόλις άρχισε. Το όχημα με «τεχνολογία stealth» δεν είναι το μόνο τραγελαφικό που συμβαίνει με ένα έργο που κόστισε τόσα εκατομμύρια και όφειλε να ενημερώνει αξιόπιστα όλους τους πολίτες. Κάθε μέρα ανακοινώνεται πότε θα περάσουν τα οχήματα της κάθε γραμμής, σ’ ένα ηλεκτρονικό σύστημα τηλεματικής που υποτίθεται πως ενημερώνεται διαρκώς με νέα πραγματικά δεδομένα. Στην πράξη όμως τα μισά δρομολόγια δεν πραγματοποιούνται, και κανείς δεν ενημερώνει το σύστημα τηλεματικής.

Ας μας εξηγήσει κάποιος αρμόδιος του ΟΑΣΑ τι προτίθεται να κάνει ο οργανισμός για να διορθώσει αυτά τα σημαντικά προβλήματα. Δεν είναι καλύτερο να ενημερώνεται εγκαίρως το σύστημα ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι πολίτες άδικα; Αν δεν μπορεί να γίνει σωστή ενημέρωση και να λειτουργήσει το σύστημα ως οφείλει ας μας ενημερώσουν για το πως ξοδεύτηκαν τα 5 εκατομμύρια του έργου. Αν μπορεί να διορθωθεί το σύστημα, η επιδιόρθωση να γίνει άμεσα ώστε να μαθαίνουμε εγκαίρως πόσα και ποια προγραμματισμένα δρομολόγια δεν θα πραγματοποιηθούν τελικά. Αν κάποιος ή κάποιοι που έχουν την ευθύνη ελέγχου της ακρίβειας της λειτουργίας του συστήματος τηλεματικής και της ενημέρωσής του δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους, επιτέλους να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Εκτός και εάν υπάρχει άλλος λόγος ορισμένα αόρατα δρομολόγια ν’ αναγγέλλονται, αν και είναι προδιαγεγραμμένο πως δεν θα πραγματοποιηθούν, γιατί ίσως κάποιος ή κάποιοι κερδίζουν από αυτήν την εικονική πραγματικότητα της διεξαγωγής των δρομολογίων του συστήματος τηλεματικής. Θεωρώ απίθανη την περίπτωση να συμβαίνουν όλα αυτά για να ενισχύεται η δουλειά των ταξί, που καταλήγουν να είναι η μόνη και ακριβούτσικη σε σχέση με τα ΜΜΜ «σανίδα σωτηρίας» όταν έχεις ήδη αργήσει τραγικά, αναμένοντας τα δρομολόγια που δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ, παρόλο που αναγγέλλονται από το σύστημα τηλεματικής. Και εν τέλει εφόσον η ποιότητα παροχής υπηρεσιών του ΟΑΣΑ είναι χαμηλών προσδοκιών, ας μειωθεί το κόστος φόρτισης της κάρτας ελεύθερων επιβιβάσεων αφού τα δρομολόγια δεν περνούν στην ώρα τους ή δεν περνούν ποτέ.

*Ο Τάκης Αλεξανδράκης Νομικός και Ιδρυτικός μέλος του Επιστημονικού Forum «στο Επίκεντρο ο Άνθρωπος»