Σχεδόν επί μια δεκαετία, από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, κάθε άνοιξη 24 φοιτητές και μεταπτυχιακοί του πανεπιστήμιου της Ιντιάνα χωρίζονται σε ομάδες και μελετούν το πολιτικό, πολιτισμικό, νομικό και οικονομικό πλαίσιο της Ελλάδας, μαθαίνουν για την κουλτούρα της χώρας, παρατηρούν τις συνήθειες των Ελλήνων και ζούνε την καθημερινότητά τους για δέκα μέρες, αλλά κυρίως δίνουν λύσεις και επαγγελματικές συμβουλές σε Έλληνες επιχειρηματίες που θέλουν να κάνουν άνοιγμα στην ξένη αγορά. Η πρώτη επαφή τους με την ιστορία, πολιτική, οικονομική, νομική εικόνα της Ελλάδας γίνεται στην τάξη τους τον Ιανουάριο και λίγους μήνες αργότερα, τον Μάιο, επισκέπτονται την Αθήνα αλλά και άλλες πόλεις και νησιά. Η έρευνα των φοιτητών και μεταπτυχιακών εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος Business Culture Greece, εμπνεύστρια και «ψυχή» του οποίου είναι μια φανατική Ελληνίδα, αξιόλογη ακαδημαϊκός, δυναμική γυναίκα. Η Τατιάνα Κολοβού είναι ανώτερος λέκτορας στο πανεπιστήμιο της Ιντιάνα των ΗΠΑ με εξειδίκευση στο Business Communication στο Kelley School of Business (το οποίο θεωρείται το 10ο καλύτερο πανεπιστήμιο στις ΗΠΑ) και εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ το σκεπτικό και την ιδέα του εν λόγω προγράμματος.

«Όλα άρχισαν όταν πήγα το 1984, πριν από 35 χρόνια, στην Ιντιάνα για να σπουδάσω και τελικά έμεινα μόνιμα, έκανα οικογένεια και τώρα διδάσκω εγώ εκεί. Κυρίως έχω εξειδίκευση στο cross cultural communication, δηλαδή διαπολιτισμική επικοινωνία» δηλώνει η κ. Κολοβού. «Η ιδέα για το συγκεκριμένο πρόγραμμα προέκυψε σε ένα χριστουγεννιάτικο πάρτι το 2009 όταν ο Πρύτανης με πείραξε για την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας και τότε του απάντησα ότι δεν είναι μόνο θέμα της Ελλάδας αλλά αφορά και την Ευρώπη και άρα οι φοιτητές θα πρέπει να μάθουν τι πραγματικά συμβαίνει. Έτσι, το 2011 ήρθα στην Ελλάδα με 20 φοιτητές και μια βοηθό και επέστρεψαν όλοι ενθουσιασμένοι. Από τότε έρχομαι κάθε χρόνο μια ή και δυο φορές τον χρόνο, άλλοτε με 24 φοιτητές κι άλλοτε με 24 μεταπτυχιακούς ξεχωριστά».

Μέχρι σήμερα η Τατιάνα Κολοβού έχει έρθει με πάνω από 300 φοιτητές της και τους έχει γνωρίσει την Ελλάδα. «Να πούμε ότι πρόκειται για ακαδημαϊκό ταξίδι με επαγγελματικές συναντήσεις και δεν είναι αμιγώς τουριστικό. Υπάρχουν αρχικά γύρω 8 με 9 επαγγελματικές επισκέψεις που κάνουμε, ενώ πηγαίνουμε και σε μουσεία, κάνουμε βόλτες στην πόλη ώστε οι φοιτητές να έρθουν σε επαφή με την ελληνική πραγματικότητα. Για παράδειγμα φέτος θα πάμε στην Αίγινα σε μια επίσκεψη στον συνεταιρισμό φιστικοπαραγωγών όπου θα πάνε τα παιδιά στα χωράφια και θα μάθουν για την παραγωγή μέχρι και την εξαγωγή του βασικού προϊόντος του νησιού. Όλη αυτή η έρευνα που κάνουν οι φοιτητές είναι η εργασία τους. Στο τέλος, θα εξεταστούν πάνω σε θέμα σχετικά με την πολιτική, την οικονομική, τα νομικά, την ιστορία της Ελλάδας αλλά και σε θέματα σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση» ξεκαθαρίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Κολοβού και επισημαίνει ότι βασικός στόχος του όλου εγχειρήματος είναι να μάθουν πόσο ενεργή και επιχειρηματικά δραστήρια είναι η Ελλάδα. «Ήθελα να αλλάξω νοοτροπία σε Αμερικανούς που πίστευαν ότι οι Έλληνες είναι τεμπέληδες. Ήθελα να κάνω κάτι για να βοηθήσω να φανεί το αληθινό πρόσωπο της πατρίδας μου. Για αυτό και το άρχισα και φυσικά θα το συνεχίσω. Εξάλλου, αυτό που επιδιώκω και θέλω κάθε φορά που επιστρέφω στην Αμερική από την Ελλάδα, είναι οι φοιτητές μου να πούνε στον περίγυρό τους ότι η Ελλάδα δεν είναι αυτό νόμιζες. Πολλοί μάλιστα λένε ότι αυτό το ταξίδι τους άλλαξε την ζωή. Μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για νέα παιδιά 19 ετών που μπορεί να μην έχουν βγει και εκτός Αμερικής. Διαπιστώσουν ότι η οποιαδήποτε εικόνα που τους μεταφέρεται πολλές φορές μέσα από τον Τύπο, την τηλεόραση είναι τελείως διαφορετική από αυτήν που βλέπουν εδώ. Ανοίγει το μυαλό τους, βλέπουν κάτι άλλο και αγαπάνε την Ελλάδα» τονίζει.

Τι περιλαμβάνει το φετινό project

Η έρευνα και εργασία με την οποία ασχολήθηκαν φέτος οι φοιτητές της τάξης της Τατιάνας Κολοβού από το Kelley School of Business της Ιντιάνα αφορά την ελληνική εταιρεία «My Oddysey», ένα ταξιδιωτικό πρακτορείο. «Κάνουμε θεματικά ταξίδια στην Ελλάδα αναδεικνύοντας τον πολιτισμό, τα προϊόντα, γαστρονομία και ιστορία της χώρας μας. Η έδρα μας είναι και εδώ και στην Κίνα, στην Σαγκάη όπου εγκαινιάσαμε φέτος το ελληνικό σπίτι. Διαπιστώσαμε ότι η αγορά της Κίνας ανοίγει, ο κόσμος θέλει να ταξιδέψει όχι μόνο τους 3 μήνες τον χρόνο, αλλά όλο τον χρόνο. Άρα έρχονται όλες τις εποχές του χρόνου» δηλώνει ο Φωκίων Δρόσος, συνιδιοκτήτης της εταιρείας, ο οποίος συμπληρώνει ότι το επόμενό τους βήμα να καθιερωθούν και στην αγορά της Αμερικής. «Με αυτό το πρόγραμμα οι φοιτητές του πανεπιστημίου της Ιντιάνα δούλεψαν για το πώς να αναπτύξουμε τις δραστηριότητές μας όσο το δυνατό καλύτερα και στην Αμερική και στην Κίνα. Υπήρξαν τρεις ομάδες για την Αμερική και τρεις για την Κίνα που μας παρουσιάζουν τις ιδέες και προτάσεις τους. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς διότι μας δίνει εσωτερική πληροφόρηση από νέα παιδιά που έχουν άποψη και γνωρίζουν όχι μόνο την αγορά των ΗΠΑ αλλά και της Κίνας». Όπως υπογραμμίζει ο κ. Δρόσος «οι φοιτητές έχουν προσεγγίσει το θέμα σφαιρικά και μάλιστα μας έχουν βοηθήσει με τις προτάσεις τους που είναι ουσιαστικές και στοχευμένες και μάλιστα κάποιες από τις συστάσεις τους θα τις ακολουθήσουμε. Για αυτό και θα παρότρυνα και άλλες ελληνικές επιχειρήσεις να ενταχθούν σε αυτό το πρόγραμμα, το Business Culture Greece».