*της Kristina Kostic

Ο διαρθρωτικός παράγοντας μεταξύ των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και των εκδρομών είναι η εκπαίδευση. Ανάμεσα στα αναρίθμητα κέρδη τα οποία αποκομίζουν τα παιδιά από τις σχολικές εκπαιδευτικές εκδρομές περιλαμβάνεται και η διασκέδαση. Αυτό το στοιχείο αποτελεί έναν καίριας σημασίας συντελεστή στην έλξη προς τα ταξίδια με μορφωτικό χαρακτήρα.

Διότι τα παιδιά μικρής ηλικίας, αλλά και οι έφηβοι, δεν έχουν συναίσθηση για το πόσο βοηθητικό ρόλο παίζουν οι εκδρομές, η πρόσθεση των ενδιαφερόντων δραστηριοτήτων είναι αναγκαίο.

Ο στόχος των εκδρομών είναι η καλύτερη κατανόηση θεμάτων τα οποία θίγονται στα μαθήματα. Είναι αποδεδειγμένο ότι τα οπτικά και τα ακουστικά μέσα διδασκαλίας μεταφέρουν πληροφορίες με τον πιο εποικοδομητικό τρόπο στους μαθητές. Ωστόσο, οι αίθουσες στις οποίες οι μαθητές περνούν ηλιόλουστες ημέρες δημιουργούν μια αίσθηση άνιας, οδηγώντας στην έλλειψη ενδιαφέροντος και κινήτρου.

Η απόκλιση από την ρουτίνα και η αλλαγή του περιβάλλοντος μαθημάτων έχει θετικές συνέπειες στον εγκέφαλο των μαθητών. Συνεπώς, χάρη στα ταξίδια, τα παιδιά βιώνουν πρωτοφανείς στιγμές κάθε φορά και συσφίγγουν τις σχέσεις μεταξύ τους. Συρρικνώνεται η ευερέθιστη διάθεση την οποία κατέχουν νέοι άνθρωποι και ενισχύονται πειθαρχία και καλή διαπαιδαγώγηση. Μ’αυτόν τον τρόπο βελτιώνουν τον χαρακτήρα τους.

Παρατηρώντας τα νέα δεδομένα τριγύρω τους, οξύνεται η περιέργεια η οποία οδηγεί στην διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων. Επιπροσθέτως, υπάρχουν πολλές ενδείξεις ότι οι στρεσογόνες συνθήκες που βιώνουν τα παιδιά στα σχολεία ή στο σπίτι δραστικά μειώνονται όταν επιστρέψουν από μια εκπαιδευτική εκδρομή. Είναι προφανές ότι η κοινωνικοποίηση και η συνεχής συναναστροφή με τους συνομήλικους συμβάλλει ιδιαίτερα στην μείωση του καθημερινού άγχους.

Τα σχολεία επιλέγουν συχνά προορισμούς τους οποίους πολλοί δεν θα είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν ποτέ. Οι μέρες γεμάτες με χαμόγελα, αισιοδοξία και ζωντάνια δεν αφήνουν τα παιδιά αδιάφορους. Έχοντας οργανώσει την εκδρομή με εκπαιδευτικό και συνάμα χαλαρό χαρακτήρα, οι μαθητές αποκτούν ανεκτίμητες ευκαιρίες μάθησης διάφορων πραγμάτων.

Ερμηνεύοντας μια πληθώρα αξιοθεάτων, ακούγοντας δεδομένα σχετικά με την ιστορία που κινεί το ενδιαφέρον και συνειδητοποιώντας την σημασία του ταξιδιού και της εξερεύνησης νέων τόπων εμπλουτίζουν την προσωπικότητά τους. Επιπλέον, τα ταξίδια επηρεάζουν από θετική σκοπιά την απόδοση στο σχολείο.

Εν κατακλείδι, τα μαθήματα δεν συσχετίζονται πια μονάχα με τον εξαναγκασμό και τους βαθμούς. Με την ενσωμάτωση των εκδρομών στο εκπαιδευτικό σύστημα, αφήνουμε τα παιδιά να αρμενίζουν λιγάκι μακριά από την κοπιαστική καθημερινότητά τους και να <<ταίζουν>> την δημιουργική τους φύση.

Η πρόσμειξη νέων εμπειριών και πληροφοριών σχετικά με τα σχολικά θέματα λειτουργεί επικερδώς στη γνώση και αναβαθμίζει την σχολική απόδοσή τους. Συνεπώς, οι σχολικές εκδρομές γίνονται δειλά δειλά μια από τις πιο απολαυστικές δραστηριότητες των παιδιών και μέσα σ’αυτά πλάθονται αλησμόνητες αναμνήσεις.

*H Kristina Kostic είναι φοιτήτρια ελληνικής γλώσσας στο Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου